خلاصه؟

تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی، ضرورت و چالش‌ها

ظهور پلتفرم‌ها و فناوری‌های مبتنی بر کلان‌داده، امکان دسترسی به داده‌های مشتریان و تجزیه و تحلیل آن‌ها را برای سازمان‌ها فراهم می‌نماید.


در دهه گذشته، رسانه‌های اجتماعی به عامل مهمی در جمع‌آوری و انتشار اطلاعات در حوزه‌های مختلف تجاری، سرگرمی، علمی، اقتصادی و سیاسی تبدیل شده‌اند. از دلایل گسترش این رسانه ها، می‌توان به فراهم شدن فرصت دریافت، ایجاد و به اشتراک‌گذاری پیام‌های عمومی، با هزینه‌ی پایین و سرعت انتشار بالا اشاره نمود. رشد فزاینده‌ استفاده از رسانه‌های اجتماعی، منجر به ایجاد حجم عظیمی از داده‌ها شده است که «کلان داده‌های رسانه‌های اجتماعی» نامیده می‌شوند. پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، فرمت‌های متفاوتی از داده‌ها شامل داده‌های متنی، تصویری، ویدئوی، صدا یا موقعیت‌های جغرافیایی را ایجاد می‌کنند که تحلیل این داده‌ها، فرصت‌های جدیدی برای ایجاد تعامل و شناسایی الگوهای ارتباطی فراهم می‌نماید.

امروزه یکی از چالش‌های پیش روی سازمان‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک، درک نظرات مشتریان برای طراحی و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی است. ظهور پلتفرم‌ها و فناوری‌های مبتنی بر کلان‌داده، امکان دسترسی به داده‌های مشتریان و تجزیه و تحلیل آن‌ها را برای چنین سازمان‌هایی فراهم می‌نماید. به طور خاص، امروزه رسانه‌های اجتماعی به جهت محبوبیت روزافزون خود بابت توزیع اطلاعات و به اشتراک‌گذاری عقاید، به منبعی کلیدی برای تحلیل کلان‌داده ها تبدیل شده‌اند. در بررسی انجام شده در سال 2017 توسط موسسه فوربس، 35 درصد از سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تحلیل داده‌های رسانه‌های اجتماعی بینش‌های ارزشمندی برای آن‌ها ایجاد می‌نماید.

داده‌کاوی در رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به بازاریابی هوشمند، به‌عنوان یکی از کاربردهای اصلی تحلیل کلان‌داده‌ها شناخته شده است. تحلیل داده‌های رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کارها، نه تنها منجر به ایجاد تعاملات کارآمدتر با مشتریان می‌گردد، بلکه درک نظر آن‌ها درمورد محصولات و خدمات را نیز تسهیل می‌نماید. تحلیل آنلاین نظرات می‌تواند به پیش‌بینی فروش، طراحی موتورهای جستجو و پیش‌بینی روندهای مالی بازار کمک کند. آمارها نشان می‌دهند که تا سال 2020، صنایع بیمه و بانک‌ها از طریق تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی، سالانه تا 30 میلیون دلار در هزینه‌های پرداخت خسارت و کلاهبرداری صرفه‌جویی خواهند داشت.

کاربران آنلاین در رسانه‌های اجتماعی، درمورد محصولات، خدمات، انتظارات و علایق خود صحبت می‌کنند و بدین ترتیب، تحلیل این شبکه‌ها از طریق دنبال‌کردن و نظارت بر مکالمات انجام شده درمورد محصولات و خدمات، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا برنامه موجود برای رسیدن به مشتری و فرایند خرید وی را بهبود بخشیده و به تقویت برند خود کمک نمایند. درواقع تحلیل رسانه‌های اجتماعی شامل تحلیل داده‌های مشتریان، برای رسیدن به نتیجه و بینشی است که به بهبود تلاش‌ها و انطباق فعالیت‌های سازمان با استراتژی طراحی شده، کمک می‌نماید. اگرچه استراتژی اولیه رسانه اجتماعی، بر ایجاد مخاطب متمرکز است، اما هدف نهایی چنین رسانه‌هایی افزایش وفاداری مشتری نسبت به برند بوده که تحلیل داده‌ها به این مهم کمک نموده و باعث بهبود استراتژی می‌گردد.

با این وجود، تحلیل رسانه‌های اجتماعی کار بسیار دشواری است. مدیریت حجم عظیمی از داده‌ها، چالش بزرگ پیش روی سازمان‌هاست که نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب در افراد، فرایندها، ابزارها و زیرساخت مناسب است. چالش‌های دیگر مانند فقدان قابلیت‌های لازم و تخصیص بودجه، پایگاه‌داده‌های پراکنده و سیلوهای سازمانی، از مواردی هستند که می‌توانند مانع استفاده موثر سازمان‌ها از داده‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی شوند. انتخاب یک شریک تجاری با قابلیت انجام تحلیل‌های پیچیده می‌تواند به سازمان‌ها در بهره‌گیری بهتر از داده‌ها کمک نماید و از این طریق، منافع بیشتری برای طرفین فراهم گردد.

دسته ها ویژه های خبری